رواية خيانة مشروعة الفصل الثاني 2 بقلم مي احمد
مليكه هو
جاسر بص لها بخوف لا تقول اي حاجه
لكن هي بصيت له بمعنى ان هو يطمن ان هي مش هتقول لها اي حاجه
وبصت لاختها وكملت كلامها
"هو واحد انت ما تعرفوش بس يعني قريب قوي لما يكون جاهز انا هخليه يجي ويقابلكم
نيره/ ماشي تمام بعدين ابقى نتكلم في الموضوع ده خلينا في الحفله دلوقتي
سالم ابو ملاك/نيره معاها حق يلا بينا عشان نقطع التورته ونطفي الشمع
مليكه بصت عليهم بحزن دايما مهملينها دايما بيفضلوا ملاك عليها كانها مش اختها التوام كانهم مش روح واحده كانت بتفكر في كل اللي بيحصل حواليها لكن لقيت ايد على كتفها فابتسمت بفرحه اول ما شافت مامت جاسر ميرا هانم
ميرا بحب /واقفه عندك ليه يلا يا حبيبتي عشان نقطع التورته ولا انت عايزاني ازعل منك يلا بينا
مليكه/ يلا بينا وفعلا اخذت ايد ميرا وراحوا
على السفره اللي مليانه باشها ماكولات
وفي تورته كبيره محطوطه على السفره مسكوا الاثنين السكينه وقطعوها اكلته في بقه وهو اكلها وبص لها بحب جارف وطلع طقم الماس بيلمع
ملاك بصت لطقم الالماس بن بهار وحزن في نفس الوقت ودموع متجمده في عينيها بيعمل كل حاجه عشان يسعدها وهي مش بايدهااي حاجه عشان تسعده نفسها تعمل اي حاجه عشان تعوضوا على النقص اللي فيها اللي كان غصب عنها
رفعت عينيها ليه وقالت بحب
حلوه قوي يا حبيبي تسلم لي
جاسر لمح نظره الحزن في عينيها كان نفسي يقول لها ما تزعليش ما تزعليش نفسك
ولا تدمعي ولا دمعه على واحد زي واحد خاين واحد ما يستحقش الحب الصادق اللي انت اديته له واحد بيجري ورا نزواته ورغباته
مش كامل زي ما انت فاكره
مش طاهر زي ما انت عارفه كان نفسه يقف الزمن ويصرخ فيها بكل اللي في قلبه لكن دايما كان بيبقى نفسنا نقول حاجات كتير لكن لساننا عاجز عن قولها
مسك ايديها بحب
واتكلم" ما تزعليش يا حبيبتي انا عارف انت حاسه بايه انا مش عايز اي حاجه من الدنيا غيرك انت كفايه عليا وجودك في حياتي ده بيكفيني مش عايزك تزعلي عايز النهارده تفرحي وبس لو انت عايزه تبسطيني وتفرحيني خليك على طول مبتسمه"
ملاك /انا عارفه بس انا كان نفسي في اليوم ده اكون بمشي على رجلي ارقص معاك واشبع من كل تفصيله فيك وخليك مبسوط انا عارفه انك راجل واكيد محتاجه ست في حياتك انا قلت لك بدل المره 1000 وافق وافق يا جاسر على طلب مامتك واتجوز
انا عارفه ان قلبي هيتكسر بس هكون مبسوطه وانا شايفه عندك اولاد ومبسوط في حياتك انت سعادتي يا جاسر لما تبقى انت مبسوط بكون انا مبسوطه
بص لها بحزن بتفكر بسعادته بتفكر تبني له عيله وهو بيعمل ايه بيخونها بيجرحها بيكسرها ومع مين مع اختها مش واحده من بره اقرب واحده ليها توام روحها في اللحظه دي حاسه ان هو قد ايه ندل جبان خسيس كل الكلام مش هيوصف اللي هو حاسس بيه كان بيبص لها قوي وهي كمان ماسكه ايده بحب وبتبادلوا النظرات
طبعا كل ده كان تحت ا انظار ميرا ومليكه الحقده والكارهه ليهم
ميرا كانت بتكره ملك لانها شايفه ابنها بتعلق بيها قد ايه وكمان لانها حرمت ابنها ان هو يكون اب ولانه
رافض فكره الجواز عشان ما يجرحش الست ملاك
اما مليكه كانت بصلها بحقد وغيره وهي شايفه بيقرب منها وبيهتم بيها وبياكلها كل حاجه في حياه ملك المفروض تبقى ليها هي حتى جاسر نفسه المفروض يبقى ليها هي بس هي مش هتستسلم غير لما تخليه يسيبها زي ما خلته يعمل الغلط معاها هتخليه يسيبها ويبقى معاها هي على طول
الحفله كانت مليانه بالرقص وكلهم كانوا بيحاولوا يفرحوا ملاك وما يحسوهاش باي حاجه
نيره طيب /نستاذن احنا بقى عشان نخليكم تحتفلوا مع بعض ولا ايه
ملاك/ انت بتقولي ايه بس يا ماما خليكم شويه ولا اقول لكم خليكم بايتين معانا
نحتفل كلنا مع بعض ولا ايه يا جاسر
جاسر/
اللي تشوفيه يا حبيبتي
ميرا/
انا بقول كده برده نبيت هنا احسن علشان انا مش هقدر اروح على الفيلا بتاعتي انت عارف ان هي بعيده قد ايه
مروان بص لمراته اللي عمرها ما هتتغير بس ما رضيش يعلق على كلامها
نيره كانت هتعترض لكن وقفتها ملاك بان هي تسكت
مليكه /خلاص كل واحد يروح على اوضته عشان يرتاح
وفعلا بعد شويه من الضحك والهزار كل واحد راح على غرفته
في غرفه نارين اخو ملاك
كان كالعاده بيتخانق مع مراته اللي مش عاجبها حاله واللي دايما بتقارن نفسها مع جاسر واللي بيعملوا مع ملاك
فدوى/ شوف جاسر جوز اختك بيعمل ايه شوف جايب لها ايه في عيد جوزها مع ان يعني ما تزعلش مني من الكلام اللي هقوله اختك ولا هي ست ولا اي حاجه وشوف هو يجيب لها ايه بصراحه انا بحسدها
نارين/ خلاص يا فدوى وبعدين ما تجيبيش سيره اختي على لسانك اختي دي اشرف منك ومن عشره زيك ما تنسيش نفسك يا فدوى وما تنسيش انت متجوزه مين
فدوى بسخريه/ خلاص يا اخويا ما تتحمقش قوي كده على اختك لما نشوف عيد اتجوزنا هتجيب لي ايه رجاله تخاف ما تختشيش
نارين /يوه انا هنام عشان ارتاح منك
راح نام وسابها وهي قاعده بصله بغيظ
***************
في غرفه نيره وسالم
نيره كانت قاعده بتقلع الذهب على التسريحه قدام المرايه وبتكلم جوزها
نيره شفت/ حمات بنتك انا كنت عايزه تقعد مع جاسر وتحتفل معاه بعيد جوازهم في جو من الرومانسيه بس اقول ايه هو لو في واحد عنده ام جوز زي ميرا هانم يقعد في رومانسيه لا يقعد في نكد على طول
سالم/ خلاص يا نيره هنعمل ايه طالما جاسر كويس مع بنتيا احنا عايزين ايه جاسر ابن حلال واحنا ما يهمناش عيلته
نيره /معك حق ربنا يفرحها ويهدي سرها
سالم/ امين يا رب العالمين
في غرفه جاسر وملاك
كانت ملاك قاعده قدام المرايه وهي لابسه فستان فوق الركبه وحاطه شعرها البني على جنب بسط لنفسها في المرايه وهي شايفه نفسها ان هي حلوه بس للاسف مش قادره ان هي تبسط جوزها ده اقل حاجه واجب من واجبات اتجاه
اتنهدت وهي مستنيا راح يجيب لها عصير بس اتاخر
في نفس الوقت كان جاسر مشي هو وماسك كوبايه عصير في لحظه كانت مليكه بتشده من ايده ودخلته اوضتها
جاسر/ انت مجنونه ايه اللي عملتيه ده
مليكه/ انا اسفه بس انا غيرت عليك انت وحشتني قوي ايه انا ما وحشتكش وقربت منه اكثر ولامست شفايفه بشفايفها ودخلوا في قبله عميقه
وقعت كوبايه العصير منه واخذها وراحوا لعلمهم المحرم
لكن فجاه بعد عن بعض لما الباب اتفتح ودخل منه
يتابع
#(٢)